login:  hasło:

W konsorcjach i klastrach siła.

01-04-2015

Konkurujące ze sobą na co dzień firmy łączą siły, by starać się o dotacje mające wzmocnić ich innowacyjność.

Branża meblowa złożyła wniosek w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) o ustanowienie programu sektorowego wspierającego innowacje w tym przemyśle. Stara się o ok. 200 mln zł dotacji na badania, których całkowity budżet to 400 mln zł (z czego połowa ma pochodzić z firm).

– Nasz program o skróconej nazwie InnoMeble przeznaczony jest dla firm z branży meblarskiej i przemysłów współpracujących – mówi Marek Adamowicz, dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. – Zależy nam, by branża, która jest postrzegana jako tradycyjna, zaczęła celowe działania zmierzające do poprawy jakości stosowanych materiałów, ale także do usprawniania procesów produkcyjnych – tłumaczy Adamowicz.

Jego zdaniem tylko ciągłe prace badawczo–rozwojowe (B+R) firm doprowadzą do zwiększania innowacyjności całego sektora. To poprawi jego konkurencyjność, zwłaszcza na rynkach europejskich i światowych. Pieniądze pójdą m.in. na prace poświęcone ergonomii, bezpieczeństwu mebli, na nowoczesne metody ich łączenia, a także na organizowanie projektowania.

Beneficjentami programu InnoMeble mogą być firmy i instytucje, które należą do konsorcjum starającego się o pieniądze dla branży. Obok Izby to Instytut Technologii Drewna oraz 18 firm meblowych, m.in. Forte, Nowy Styl, Vox, Kler, Ludwik Styl, ale też mniejsze, jak Stolwit, SIRO Bielsko czy Coala.

Z programu będą mogły skorzystać też inne firmy z branży. Ale to właśnie przedsiębiorcy z konsorcjum zgłosili pomysły w ramach sześciu tematów (patrz grafika), na które będzie można się starać o pieniądze po ustanowieniu programu sektorowego.

Pomysłodawcy mają nadzieję, że zaktywizuje to działające w sektorze klastry i platformy technologiczne.

Do NCBR spływają kolejne wnioski z różnych branż o sfinansowanie projektów badawczo–rozwojowych w ramach dotychczasowych konkursów (na studia wykonalności i ustanowienie sektorowych programów) .

To szansa dla firm już zrzeszających się w klastry, które już wspierają ekspansję zagraniczną przedsiębiorstw, zwłaszcza tych mniejszych.

Przykładem współdziałania w ramach branży dla zdobywania zagranicznych rynków jest inicjatywa podlaskich firm bieliźniarskich. Dzięki skutecznej promocji m.in. poprzez Podlaski Klaster Bielizny, docierają ze swoimi produktami do różnych części świata.

Wylęgarnią tego typu inicjatyw są także strefy ekonomiczne. Założony w strefie legnickiej Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny zakłada współpracę firm motoryzacyjnych z placówkami naukowymi i samorządami. Powstający w strefie krakowskiej klaster firm z branży filmowej ma promować za granicą twórców z Małopolski, organizować szkolenia, pozyskiwać dotacje i granty. Tam też dwa lata temu powstał Digital Entertainment Cluster grupujący przedsiębiorców z branży rozrywki cyfrowej. W ubiegłym roku powołano Małopolski Klaster makeIT związany z nowymi technologiami.

Opinie:

Tadeusz Respondek, przewodniczący RN firmy Kler

Dziś 30–35 proc. przychodów naszej firmy pochodzi ze sprzedaży mebli, w których zastosowano nowe rozwiązania. To jeden z najwyższych wskaźników na rynku. Większość firm meblowych zarabia na realizacji cudzych zleceń. Dlatego dziś za polskie sprzęty domowe dostajemy za granicą jedną z najniższych cen spośród producentów europejskich. Chcemy zmienić tę sytuację, stawiając jeszcze mocniej na rozwój własnego wzornictwa. Głównie po to chcemy zdobyć pieniądze na badania i rozwój. Bo niepowtarzalne kolekcje mebli można sprzedawać z wyższą marżą.

Marek Woszczyk, prezes Polskiej Grupy Energetycznej

Energetyka potrzebuje zastrzyku innowacyjności, która ma prowadzić do wzrostu wartości sektora. Współpraca z NCBR to działanie, w którym grupy energetyczne, wspólnie z większością znaczących firm branży, opracowały program badawczo-rozwojowy. Poszukiwanie rozwiązań technologicznych przy wykorzystaniu środków unijnych na lata 2014–2020 umożliwi podjęcie wyzwań stojących przed całym sektorem. Koncentrujemy się m.in. na redukcji emisji, zwiększaniu efektywności, inteligentnych sieciach czy zrównoważonym rozwoju energetyki prosumenckiej.